Eten en drinken bij jicht

Voor de behandeling van jicht krijgt men medicijnen voorgeschreven. Belangrijk is echter ook om op uw voedings- en drinkpatroon te letten.

De schijf van vijf wordt als basis genomen. Dit is zonder jicht al belangrijk maar voor een jichtpatient nog belangrijker. Eet en drink vooral purinearme producten.

Daarnaast is een gezonde levensstijl ook belangrijk. Hier enkele tips om de kans op jicht te verkleinen:

Gezond gewicht en jicht

Indien u te zwaar bent helpt het om af te vallen om de kans op jicht te verkleinen. Gewichtsverlies zorgt ervoor dat er minder urinezuur wordt aangemaakt. Val echter niet te snel af want hierdoor stijgt het urinezuurgehalte.

Alcohol en jicht

Dit is voor veel mensen een probleem. Neem in ieder geval niet te vaak bier of met mate. Voor een ieder die wel alcohol wil drinken hou het dan bij 1 glas per dag. Alcohol zorgt voor meer aanmaak van urinezuur in de lever en vermindert de uitscheiding van urinezuur door de nieren.

Rood vlees en jicht

Vlees en vis kan gewoon gegeten worden alleen van sommige soorten wordt er afgeraden om grote hoeveelheden te eten. Bij vlees wordt er afgeraden om gans, kip met vel en orgaanvlees zoals hart, niertjes, hersenen, zwezerik, lever te eten.

Ook bij het eten van vis kan het urinezuur stijgen. Met name ansjovis, haring, makreel, mosselen, sardines, spiering, viskuit hebben een hoog purinegehalte.

Vis (behalve vette zeevis, zoals paling en makreel), garnalen en kreeft zorgen ook voor een stijging in urinezuur. Eet hiervan dus geen grote hoeveelheden.

Frisdranken en jicht

In frisdranken met suiker, vruchtensappen en voedingsmiddelen met toegevoegd suiker, kan veel fructose zitten. Urinezuur is een bijproduct bij de afbraak van fructose.

Drink veel water

Drink twee tot drie liter water per dag. Hierdoor ontstaat er meer urine en voeren je nieren het urinezuur sneller af. Verdeel de drinkmomenten wel over de dag. Vind je alleen water drinken niet lekker neem dan thee.

Vitamine C en jicht?

Er zijn studies die een verband laten zien tussen een hoge vitamine C-inname en een lager risico op jicht. Ook het eten van fruit zoals kersen wordt aangeraden. Om tot een hoge inname te komen kunt ook supplementen innemen.

Commentaren

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_imgspot_img

OVERIGE ARTIKELEN

Cherry Vitamine

spot_img

OVERIGE ARTIKELEN

Urinezuur verlagen

Kersen en Jicht

Behandelen van Jicht

Oorzaken van Jicht